| ADAPTER |
ühendab ettevõtjaid teadlastega

3 nippi, kuidas pidada üks tõhus paus

27. september 2017

office-break

Kuigi “tõhus paus” võib kõlada paradoksina, on pausid töös äärmiselt vajalikud, tagamaks, et oleme töövõimelised kogu tööpäeva vältel ja ka koju jõudes suudaksime perega suhelda kõrgemal tasemel, kui ühesilbilised mühatused. Sellest, kuidas teha üks tõhus paus, tänases blogis arutamegi. 

Milleks teha pausi? 

Vähe sellest, et meie, inimesed, ei ole tegelikult reeglina eriti head multitask’ijad ehk rööprähklejad. Niisamuti ei suuda me ka ühte asja väga kaua absoluutse fookusega sama efektiivselt teha. See on tõenäoliselt ka üks põhjuseid, miks on 6-tunnine tööpäev väidetavalt sama tootlik või veel parem, kui 8-tunnine

Seetõttu, isegi, kui sinu tööandja ei ole 6-tunnisest tööpäevast väga vaimustunud, on oluline lasta oma ajul regulaarselt puhata.  Vanessa van Edwards on viimases ajakirjas “Entrepreneur” on välja toonud kolm nippi, kuidas lühikeste pausidega teha oma ajule „reset“, tõsta oma töö tulemuslikkust ning olla päeva lõpus toimivam kui keskmine kartulikott. 

Anna pausidele struktuur 

Üheks võimaluseks tõhusate pauside toomiseks oma tööpäeva on Pomodoro tehnika, mis sai nime tomatikujuliste köögitaimerite järgi. Tehnikaks on seda ehk isegi palju nimetada: paned aga töö alguses omale 25 minutit taimerile ning selle aja täitumisel teed 5 minutit pausi. Ja sedasi nii mitu korda, kui sinu ülesande täitmiseks on tarvilik. Kui 25 minutit tundub sulle liiga lühike, võid teha ka pikemad tsüklid, aga soovitav on need siiski hoida alla 50 minuti, misjärel võiks võtta 10 minutit pausi. 

Sellest rütmist kinni pidamine õpetab sulle kiiresti, mida sa selle aja sisse ära suudad mahutada. See on abiks aja planeerimisel, sunnib sind veidi kiiremini töötama ja ühtlasi võimaldab sul regulaarselt ToDo-listist asju maha tõmmata.

Võimalik, et su töö ei võimalda ajastatud, regulaarseid pause. Sellisel juhul püüa sättida need rutiinsete ülesannete või hoopis päeva katkestavate sündmuste ette või järele. Säti paus koosolekute või igapäevaste rutiinsete ülesannete vahele. 

Lase mõtetel liikuda 

Kõige tulusam viis oma pauside kasutamiseks on teha… mitte midagi. Uskumatu küll, aga kiire meilide lugemise, sotsiaalmeedias kollamise või muul moel ajule tegevuse andmise asemel on mõistlikum lasta tal lihtsalt puhata – istu rahulikult, hinga, kuula Youtube’ist linnulaulu… Uuringud on näidanud, et ajule puhkuse andmine on äärmiselt oluline kognitiivsete funktsioonide alal hoidmiseks ning parendamiseks. Võta seda kui reseti tegemist Windowsi arvutile – kui see on aeglane ja korraldab mingeid jamasid, siis on korralik restart enamasti abiks. 

Neile, kes on äpi-usku, on olemas ka erinevaid äppe, mis aitavad pausi ajal ajul lõdvestuda. Proovi näiteks selliseid geniaalseid äppe, nagu Headspace (minu soovitus!), Calm või Pzizz.

Ühitage pausid kolleegide-sõprade vahel 

Kui sinu tööviis on pigem individuaalne, on pausid suurepärane viis ka sotsiaalsete sidemete tugevdamiseks. See omakorda on kasulik sinu vaimsele tervisele, kasvatab tööga rahulolu, aga vähendab ka riske südamele ja veresoonkonnale.

Kui võimalik, siis reguleerige vähemalt mõned päeva sees olevad pausid (kasvõi lõuna) omavahel niimoodi, et saate nende ajal vestelda, mängida mõni kiire lauamängupartii või muul moel aega veeta. 

Kokkuvõtteks

Pauside tegemine hoiab sind erksa ja teovõimelisena kogu päeva vältel ning nii jagub sind ka oma perekonna jaoks peale töö lõppu. Kui tahad rohkem teada, kuidas enda ettevõttes tööprotsessidesse neid ja teisigi knihve rakendada, anna sellest ADAPTERile teada ja teeme koos midagi vägevat!

Head katsetamist!

Siim Kinnas 

Eksperimentaator ja ADAPTERi projektijuht